Kína hamarosan felülvizsgálhatja a kommenteket, mielőtt azok megjelennének a közösségi médiában, ami további cenzúrától való félelmet vált ki egy olyan országban, amely már amúgy is a világ egyik legszigorúbb médiakörnyezetével rendelkezik.
A kínai internetes megfigyelő pénteken új szabálytervezetet tett közzé honlapján, amely arra utasította a tartalomplatformokat, hogy minden internetes megjegyzést nézzenek át, mielőtt azok megjelennének, és jelentsenek minden "illegális és rossz információt" a hatóságoknak.
Az új szabályok célja "a nemzetbiztonság és a közérdek védelme, valamint az állampolgárok törvényes jogainak és érdekeinek védelme" - áll a közleményben, amely szerint a lakosság július 1-ig adhat visszajelzést a szabályozásról.
Bár a szabályozást még nem hajtották végre, a kínai közösségi média-felhasználók máris aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a szólásszabadságra vonatkozó online tereiket tovább fogják zavarni. A South China Morning Post szerint a rendelettervezeteket Kínában "általában komolyabb felülvizsgálatok nélkül fogadják el".
A Twitter-szerű Weibo platformon a „megjegyzéseket először átnézik, majd közzéteszik” hashtag több mint 35,2 millió megtekintést kapott.
„Nem tudom elképzelni, milyen lesz egyetlen hangot (véleményt) látni. Vajon az emberek azt hiszik, hogy a való életben csak egy hang szólal meg? írta egy Weibo felhasználó.
A kínai platformok aktívan cenzúrázzák a kormányt kritizáló, illetve politikailag vagy kulturálisan érzékenynek tartott kormányzati bejegyzéseket – például azokat, amelyek a brutális bezárás közepette Sanghajban tapasztalható élelmiszerhiányra panaszkodnak.
Az MIT Technology Review szerint azonban hagyományosan kevésbé követik az online kommenteket.
Anélkül, hogy részleteket közölt volna, a kiadvány arról számolt be, hogy a közelmúltban „több olyan kínos eset történt, amikor a kormányzati Weibo-fiókok megjegyzései kormányzati hazugságra utaltak, vagy elutasították a hivatalos narratívát.
A hónap elején Kína egyik leghíresebb influencere, Li Jiaqi hirtelen eltűnt a platformról, amikor tank alakú fagylaltot reklámozott, az 1989-es cenzúrázott Tienanmen mészárlás évfordulóján.
Amint azonban az Insider korábban beszámolt róla, néhány rajongója a Weibhez írt online kommentekben mégis utalhatott a történelmi eseményre.
Forrás insider.com